interdisziplinäres Bachelorstudium, 8 Semester (240 ECTS)
154 Lehrveranstaltungen

1 / 4

"Researching Back" - Dekoloniale Strategien in der Methodenlandschaft

Ezgi Erol

“(...) ‘researching back’, in the same tradition of ‘writing back’ or ‘talking back’, (...) characterizes much of the post-colonial or anti-colonial literature. It has involved a ‘knowing-ness of the colonizer’ and a recovery of ourselves, an analysis of colonialism, and a struggle for self-determination. Research is one of the ways in which the underlying code of imperialism and colonialism is… 2024S, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

„der nackte Wahnsinn“ / „Philosophie des Wahnsinns"

Moriz Stangl

In diesem Seminar beschäftigen wir uns mit Wouter Kusters Buch „A philosophy of Madness“, indem er sich mit den Erfahrungen seiner eigenen Psychose aus philosophischer Sicht auseinandersetzt. Aus Kusters Sicht stellt sich der „Wahnsinn“ nicht als eine neurologische oder psychologische Störung dar, sondern als eine genuin philosophische Herausforderung. Die Psychose zeigt uns, dass wir die Welt auch ganz anders erfahren… 2023W, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

A Hackers Toolbox: Electronics for Artists & Designers

Ulrich Formann

As constant evolution drives both the production and consumption of new electronic devices, mountains of so-called “e-waste” are growing at the same rate. What some might consider obsolete technology or even trash has the potential to be an artistic playground full of nostalgia and free resources. This course is designed for both artists and designers with or without prior technological… 2024S, Vorlesung und Übungen, 2.0 ECTS

A Philosophical History of Contemporary Artistic Practices

Stephen Zepke

Between Aesthetics and the Concept: A Philosophical History of Contemporary Artistic Practices This course begins from the assumption that Contemporary Art is post-conceptual in the sense that the philosopher Peter Osborne has described it, it utilises aesthetics primarily to communicate its conceptual contents. This development emerges with Conceptual art and changes the ontology of art itself. But what are the… 2024S, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Academic Skills for Finalists

Birgit Peterson

Description This lecture shall support finalists of the CDS Program in their thesis writing process. For this purpose, we provide topic specific seminar blocks, focused on the most important academic working, reading and writing strategies for their specific working phase of their thesis-writing process. The aim is, to provide feedback on their actual status and drafts, and feed forward for… 2023W/2024S, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Age Rage. Das Zeitalter der Wut und Alter als queer-feministischer Schauplatz.

Nanna Heidenreich

Einerseits ist das Forschungsgebiet der Gerontologie - die Alter(n)swissenschaft - von feministischer Theorie inspiriert. Gleichzeitig ist Alter als Kategorie der Differenz, wie Geschlecht und Sex, noch nicht wirklich gedacht und die normativen Timelines zu Alter schreiben sich auch in queere Theorien und Praktiken ein. Altern ist dabei selbst, wie die schwedische Gerontologin und Gender Studies Forscherin Linn Sandberg ausführt, stets… 2024S, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Aktzeichnen

Judith P Fischer

Mit dem Aktzeichnen, einem wesentlichen Bestandteil des Faches Objektstudium, einer Disziplin aus immer wieder neuen Kombinationen historischer Beispiele und zeitgenössischer Ansätze, wird die Verbindung von traditionellen und progressiven sowie von formal gebundenen und künstlerischen freien Inhalten untersucht. 2023W/2024S, Vorlesung und Übungen, 2.0 ECTS

Aktzeichnen

Maria Temnitschka

Mit dem Aktzeichnen, einem wesentlichen Bestandteil des Faches Objektstudium, einer Disziplin aus immer wieder neuen Kombinationen historischer Beispiele und zeitgenössischer Ansätze, wird die Verbindung von traditionellen und progressiven sowie von formal gebundenen und künstlerischen freien Inhalten untersucht. 2023W/2024S, Vorlesung und Übungen, 2.0 ECTS

Alle neuen Kuchen sind nett

Eva Maria Stadler

Alle neuen Kuchen sind nett Lewis Carroll, der englische Mathematiker und Dichter, den wir als Autor von Alice im Wunderland kennen, verfasste 1896 das Spiel der Logik. Der Titel unseres Seminars ist eine von drei Propositionen, mit denen Lewis Carroll Spielregeln erstellte, um sie in Wahrheitstabellen einer spielerischen Prüfung zu unterziehen, nicht ohne ihre paradoxen Qualitäten zu berücksichtigen, ja mehr… 2023W, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Analog/Digital Cultures 1

Clemens Apprich

What are digital cultures? The question is typically answered by reference to social media platforms, online services, or the computer in general. However, despite the ubiquity of digital media technologies in our everyday culture, a lack of knowledge prevails as to what ‘the digital’ actually is. The lecture series poses this seemingly simple, but all the more complex question by… 2023W, Vorlesung und Diskussion, 2.0 ECTS

Analog/Digital Cultures 2

Clemens Apprich

What are digital cultures? The question is typically answered by reference to social media platforms, online services, or the computer in general. However, despite the ubiquity of digital media technologies in our everyday culture, a lack of knowledge prevails as to what ‘the digital’ actually is. The lecture series poses this seemingly simple, but all the more complex question by… 2024S, Vorlesung und Diskussion, 2.0 ECTS

Angst: Existenzialismus, Phänomenologie und Psychoanalyse

Amanda Holmes

“Anxiety may be compared with dizziness. He whose eye happens to look down into the yawning abyss becomes dizzy. But what is the reason for this? It is just as much in his own eye as in the abyss, for suppose he had not looked down. Hence anxiety is the dizziness of freedom.” Søren Kierkegaard, The Concept of Anxiety “Anxiety… 2023W, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Archives & Counterarchives

Anita Hosseini

Archive dienen der Zusammenführung, Konservierung und Zugänglichmachung von Materialien und Wissenspraktiken. Sie geben Ereignissen, Ideen und Fragestellungen eine materielle Form und bilden Orte der Auseinandersetzung mit gezielt angelegen Sammlungen ebenso wie mit zufällig erhaltenen Konvoluten. Der Begriff des Archivs umfasst aber nicht nur (räumlich fixierte oder digitale) Depots und die dort vorhandenen Materialien, sondern, grundsätzlicher, die Art, wie in Gesellschaften… 2023W, wissenschaftliches Seminar, 2.0 ECTS

Archives & Counterarchives

Eva Kernbauer

Archive dienen der Zusammenführung, Konservierung und Zugänglichmachung von Materialien und Wissenspraktiken. Sie geben Ereignissen, Ideen und Fragestellungen eine materielle Form und bilden Orte der Auseinandersetzung mit gezielt angelegen Sammlungen ebenso wie mit zufällig erhaltenen Konvoluten. Der Begriff des Archivs umfasst aber nicht nur (räumlich fixierte oder digitale) Depots und die dort vorhandenen Materialien, sondern, grundsätzlicher, die Art, wie in Gesellschaften… 2023W, wissenschaftliches Seminar, 2.0 ECTS

Art and Class Relations. Specters, Motifs, Subjects

Stefanie Kitzberger

„Instead of artists being proletarianized, Hardt and his co-thinkers in effect hold that the entire proletariat has been aestheticized.”(Ben Davis, 95. Thesis on Art and Class, Chicago: Haymarket Books, 2013, p. 11) How does contemporary art engage with aspects of class, class relations, class struggle and their multifaceted intersections with other categories of social and cultural analysis such as race,… 2023W, wissenschaftliches Seminar, 2.0 ECTS

Art and Class Relations. Specters, Motifs, Subjects

Jenni Tischer

„Instead of artists being proletarianized, Hardt and his co-thinkers in effect hold that the entire proletariat has been aestheticized.”(Ben Davis, 95. Thesis on Art and Class, Chicago: Haymarket Books, 2013, p. 11)How does contemporary art engage with aspects of class, class relations, class struggle and their multifaceted intersections with other categories of social and cultural analysis such as race, gender,… 2023W, wissenschaftliches Seminar, 2.0 ECTS

Artistic Strategies - Practice

Leander Gussmann

This course, "Artistic Interventions: Decolonizing the Natural History Museum," explores the intersection of decolonization and artistic strategies within the context of the Natural History Museum in Vienna. Through six sessions, students will critically engage with museum practices, develop their artistic projects, and reflect on the role of institutional critique and activism. The course provides students with both theoretical insights and… 2023W/2024S, Workshop, 1.0 ECTS

Artistic Strategies: Methods & Practice

Bouchra Khalili

In the last three years, this course has engaged with various formats: publication, lectures, exhibitions making. The focus of this year - Winter and Summer Semester - is on working with and through performance in relation to questions of self-representation, agency, and public visibility, at the intersection of the individual memory and the collective history. Artistic strategies in relation to… 2023W/2024S, künstlerisches Seminar, 2.0 ECTS

Artistic Strategies: Open Space

Bouchra Khalili

Open Space is a course dedicated to long-term students’ individual projects. Operating as a transdisciplinary platform focusing on the group members’ projects and work, the course aims at supporting students with the development and the implementation of artistic strategies based on the specifics of their personal projects. As a group, we collectively investigate relevant artistic strategies contributing to the development… 2023W/2024S, künstlerisches Seminar, 2.0 ECTS

Aufnahmetechnik - Moving Image 3

Caroline Heider

Wir arbeiten in diesem Kurs bewegter Kamera und setzen filmische Aufnahmen um. Die Filmkamera als Erweiterung des eigenen Körpers wird erprobt: Dazu kooperieren wir in 4 Einheiten mit Peter Kozek ( Performance Lab ) und arbeiten mit unserem eigenen Körper im Raum. Neben den klassischem filmischen Erzählens erproben wir experimentelle Kamerabewegungen und filmische Auflösung. Beispielen aus der Kunstperformance und des… 2024S, Vorlesung und Übungen, 2.0 ECTS

Autofiktionales Schreiben entlang der Kunst

Nadja Abt

Schreiben entlang der Kunst kann sowohl ein kritisches Schreiben über als auch für dieeigene künstlerische Praxis sein. In den letzten Jahren gab es einen regelrechten Boom des autofiktionalen Schreibens, bzw.einen Trend, Literatur als Autofiktion und Autotheorie zu betiteln. Inhaltlich beziehen sichjene Bücher oft auf die bildende Kunst, bzw. arbeiten ihre Verfasser*innen mit oder in derKunstwelt.In diesem Seminar sehen wir uns… 2024S, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

BA Theme in Artistic Strategies

David Ross

Among Clouds Floating between weather and wonder, this intensive week long course looks at the idea of the cloud as it has gathered in the minds of visual and spatial practitioners, visionaries, critical thinkers, engineers, scientists, and poets over the ages. From the Greek playwright Aristophanes, to 18th-century balloon explorations, to the iCloud, humans have put themselves and proxy selves… 2024S, Projektarbeit, 4.0 ECTS

BA Theme in Economics and Politics

Camille Belmin

Intertwining Data, Discourses, and Politics in Environmental and Population Science. How do narratives shape the world around us? How are data used (or not) to feed these narratives? This course will equip you with a combination of technical skills, such as (creative) data visualization, and theoretical knowledge about common scientific and political narratives on environmental and population issues. Focusing on… 2023W, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Bühnentechnik / Technisches Zeichnen

Kathrin Kemp

Theaterrelevantes technisches Zeichnen (2D) mit Hilfe des Programms AutoCAD. Der Kurs wird in je zwei Stunden für Unerfahrene und Fortgeschrittene geteilt. AnfängerInnen:  14:00 - 16:00 Fortgeschrittene:  16:00 - 18:00 2023W/2024S, Vorlesung und Übungen, 2.0 ECTS

CDC Application Lab

Adnan Balcinovic

Give Me a Laboratory and I will Raise the World (Bruno Latour) In this study year we will be working around the topic of Measuring Nature. Following Voltaire’s dialogue between a philosopher and nature, we want to update and re-enact this conversation. We will also look into ideas of measuring and how through measurement we discovered, changed or created nature… 2023W/2024S, Projektarbeit, 8.0 ECTS

CDC Application Lab

Fabian Fischer

Give Me a Laboratory and I will Raise the World (Bruno Latour) In this study year we will be working around the topic of Measuring Nature. Following Voltaire’s dialogue between a philosopher and nature, we want to update and re-enact this conversation. We will also look into ideas of measuring and how through measurement we discovered, changed or created nature… 2023W, Projektarbeit, 4.0 ECTS

CDC Application Lab

Sarah Hager

Give Me a Laboratory and I will Raise the World (Bruno Latour) In this study year we will be working around the topic of Measuring Nature. Following Voltaire’s dialogue between a philosopher and nature, we want to update and re-enact this conversation. We will also look into ideas of measuring and how through measurement we discovered, changed or created nature… 2023W, Projektarbeit, 4.0 ECTS

CDC Bachelor Final Project Lab

Sarah Hager

This course is mandatory for students seeking to complete a CDS BA Thesis in WS 2023/24. The aim of the course is to support students in developing the thesis project from ideation to final exam. The CDC Bachelor Final Project Lab is co-taught by the CDS faculty supervisors - in WS2023/24 these are Adnan Balcinovic, Aurianne Chevandier, Fabian Fischer, Sarah… 2023W, Projektarbeit, 16.0 ECTS

CDC Bachelor Final Project Lab

Andrea Schaffar

This course is mandatory for students seeking to complete a CDS BA Thesis in SoSe 24. The aim of the course is to support students in developing the thesis project from ideation to final exam. The CDC Bachelor Final Project Lab is co-taught by the CDS faculty supervisors - in SoSe 2024 these are Adnan Balcinovic, Aurianne Chevandier, Fabian Fischer,… 2024S, Projektarbeit, 16.0 ECTS

Cobot Studio Pilotfabrik Industrie 4.0

Bernd Hader

Ziel der Lehrveranstaltung ist die Vermittlung der grundlegender Kenntnisse, welche für den Einsatz von kollaborativen Robotern benötigt werden. Neben den theoretischen Inhalten lernen die Studierenden die Bedienung und Programmierung von kollaborativen Robotern. Die praktischen Übungen werden in der Pilotfabrik der TU Wien in der Seestadt abgehalten. Nach positiver Absolvierung der Lehrveranstaltung ... - kennen die TeilnehmerInnen die Grundlagen über kollaborative… 2023W, Vorlesung und Übungen, 3.0 ECTS

Colonial Sediments

Belinda Kazeem-Kaminski

Im Zentrum des Seminars steht die Untersuchung von Machtverhältnissen und visueller Produktion. Mit Hinblick auf die Überschneidungen zwischen dem Feld der Ethnografie und der Fotografie, interessieren wir uns dafür, wie hegemoniale visuelle Repräsentationen die Art und Weise, wie bestimmte Menschen repräsentiert wurden, bzw. noch immer repräsentiert werden, beeinflusst. Insbesondere analysieren wir skopische Regime und deren Einfluss auf visuelle Produktion. Was… 2024S, Vorlesung und Übungen, 2.0 ECTS

Creative Coding

Jonas Bohatsch

Dieser Kurs bietet eine umfassende Einführung in programmierbezogene Technologien und deren Anwendungen im Bereich Kunst und Design. Das Hauptziel des Kurses ist es, den Student*innen die Fähigkeiten zu vermitteln, die sie benötigen, um Projekte zu bewältigen, die über den Einsatz grafischer Benutzeroberflächen hinausgehen. Die Teilnehmer*innen erwerben praktisches Wissen und gewinnen das Selbstvertrauen, das kreative Potenzial dieser Technologien zu nutzen. Kursinhalte:… 2023W, Vorlesung und Übungen, 2.0 ECTS

Dataism

Clemens Apprich

What is data? And how do contemporary forms of dataism shape the ways we measure, abstract, and categorize ourselves and the world around us? This course begins by considering recent approaches to data in contemporary media and social theory, especially the belief that all areas of life can – and should – be transformed into quantifiable data. But beyond computers,… 2023W, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Design for Repairability

Peter Knobloch

Ziel der Lehrveranstaltung ist die Vermittlung & Erarbeitung grundlegender Fakten, Theorien und Prinzipien zur Gestaltung reparierbarer Produkte. Anhand von Beispielen und praktischen Übungen werden schrittweise die folgenden Themen gemeinsam erarbeitet: Lebenszyklusanalyse von Produkten Prinzipien der Kreislaufwirtschaft Vermeidung vorzeitiger Obsoleszenz Möglichkeiten zur Maximierung der Reparierbarkeit Umgang mit Zielkonflikten Das Recht auf Reparatur und die Rolle von Open Source Hardware Digitale Herstellungsverfahren… 2023W, Vorlesung und Übungen, 2.0 ECTS

Dialektik - Antidialektik, Vor- und Nachbereitung der Tagung

Antonia Birnbaum

Dialektik und Anti-Dialektik Vor- und Nachbereitung der Tagung Universität für Angewandte Kunst Abteilung Philosophie 21./22. /23. März 2024 Vorbereitung am 11. März 14h30-16h30 Nachbereitung am 17. April 14h30-16h30 Die Vorbereitung versteht sich als eine Präsentation der Ansätze und des Anliegens der Tagung. Die Nachbereitung beinhaltet eine Diskussion des Verlaufs, mit einem starken Bezug auf den Verhältnissen, die zwischen den verschiedenen… 2024S, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Digitaler Entwurf und Virtualität II

Martina Menegon

Through a combination of theory and practice, the course explores the artistic potential of world-building and interaction to represent “other realities” as well as questioning the idea of self, identity, body and space by embodying the virtual, re-mapping and re-structuring the physical and performing within a (new) hybrid reality. The lecture "Digital Design and Virtuality II" continues the previous semester… 2024S, künstlerisches Seminar, 2.0 ECTS

Duchamp All Ways: the Philosophical Reception of the Readymade

Stephen Zepke

Duchamp All Ways: the Philosophical Reception of the Readymade Without Duchamp’s readymade there would be no Contemporary Art. This seminal moment turned artistic creation into a conceptual act, one no longer confined to the traditional materials and topics of fine art, but able to engage with the entire world of non-art. Duchamp’s dead-pan humour placed the artist’s wit at the… 2024S, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Economics and Politics - Practice

Andrea Schaffar

Research Lab with an emphasis on transdisciplinarity: Students will work together in cross-disciplinary settings with people and organisations outside of Angewandte. Research topic: A CDC project Methods used: Action Research and other elements like interviews, group discussions, observations – depending on the topic of the project Methodological focus of analysis: Grounded Theory Cross-disciplinary teamwork and cooperation with other students and… 2023W/2024S, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Economics and Politics - Theory

Maximilian Benner

Topic: Meaning-making in urban and regional development The course familiarizes students with the fundamentals of regional development under the frameworks of the European Union’s cohesion policy (European Regional Development Fund, Just Transition Fund), agricultural policy (LEADER), or enlargement policy (Instrument for Pre-accession Assistance). Within these frameworks, the course focuses on the transformation towards more inclusive and sustainable regional economies and… 2024S, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Economics and Politics - Theory

Fabian Elbaky

The seminar is designed as a participatory reading seminar and can be seen as a continuation of the previous winter semester, but it is not at all necessary to have already attended the reading seminar in the winter semester. The focus lies on the implicit theories of the economic and political. A survey was carried out in the winter semester… 2023W/2024S, Proseminar, 2.0 ECTS

Einführung Drama

Matthias Seier

Ob Monolog oder Ensemblestück, ob Schmierenkomödie oder Rachedrama, ob klassischer Fünfakter oder "Textfläche" - die zahlreichen Formen szenischen Schreibens zeichnet eine Besonderheit aus: Sie entstehen weniger, um allein im stillen Kämmerlein rezipiert zu werden, sondern um gemeinsam erlebt zu werden. Im Idealfall durch Körper, die diese Texte auf einer Bühne sprechen, denken, performen, vervollständigen, zertrümmern, kurz: spielen. Doch wie hat… 2023W, Vorlesung und Übungen, 3.0 ECTS

Exkursion London

Anita Hosseini

Die Exkursion findet in Zusammenhang mit dem Seminar Archives & Counterarchives von Anita Hosseini und Eva Kernbauer im Herbst/Winter 2023/24 statt. Die Teilnahme am Seminar ist für die Teilnahme an der Exkursion verpflichtend. Exkursionsdaten: 31. Oktober 2023, 15 Uhr bis 4. November 2023, 18 Uhr Themen: Ausstellungs- und Studiobesuche und Gespräche in Zusammenhang mit dem Seminar Archives/Counterarchives: u.a. Warburg Institute,… 2023W, Vorlesungen, 1.0 ECTS

Exkursion London

Eva Kernbauer

Die Exkursion findet in Zusammenhang mit dem Seminar Archives & Counterarchives von Anita Hosseini und Eva Kernbauer im Herbst/Winter 2023/24 statt. Die Teilnahme am Seminar ist für die Teilnahme an der Exkursion verpflichtend. Exkursionsdaten: 31. Oktober (nachmittags) bis 4. November (abends) 2023 Ausstellungs- und Studiobesuche und Gespräche in Zusammenhang mit dem Seminar Archives/Counterarchives: u.a. Warburg Institute, University College London, Central… 2023W, Vorlesungen, 1.0 ECTS

Exp.Labor: Mit der Crowd forschen – partizipative Ansätze aus Kunst & Design

Pamela Bartar

Bring your discipline and/or artistic approaches - come with your speculative ideas - be brave to implement collaboratively! Im Zentrum stehen partizipative, kollaborative und experimentielle Zugänge in Open Arts, Speculative Design, kollaborativer Wissensproduktion und nachhaltiger Entwicklung. Das Experimentierlabor bietet darüberhinaus Raum, um dominante Narrative zum Beispiel über Zukunft, Leadership, Wirtschaft, soziale Gerechtigkeit, Innovation und Bildung zu hinterfragen und mithilfe von… 2024S, Vorlesung und Übungen, 1.0 ECTS

Facilitating Participation – Practising Agency

Jasmin Schaitl

Tools to Craft Participatory Situations for Encounters On-Site and Hybrid Encounters Ein praxisorientierter, interdisziplinärer Kurs zu "Facilitation" mit einem internationalen Team am Angewandte Performance Lab. Verstehen. Verkörpern. Reflektieren. Praktizieren. In diesem Kurs am Angewandte Performance Lab werden die Studierenden partizipative Situationen entwerfen und vermitteln, wobei der Schwerpunkt auf Wissenstransfer und autonomem Lernen in nicht-frontalen Umgebungen liegt. Die Studierenden sind eingeladen,… 2024S, künstlerisches Seminar, 2.0 ECTS

Familienverhältnisse

Nanna Heidenreich

Die Familie, so die Soziologien Gisela Notz, hat es nie gegeben – was es jedoch gibt, ist die Ideologie des Familismus (oder auch Familialismus), die gesellschaftliche Organisationsnorm, die sich aus dem Konzept einer „Idealfamilie“ ableitet. Dieser Familismus, so Notz, prägt seit mehreren Jahrhunderten Politik und Sozialstruktur in den meisten westlichen Ländern. Aber obwohl die Familie nur für einen Teil der… 2023W, wissenschaftliches Seminar, 2.0 ECTS

Familienverhältnisse

Viktoria Luisa Metschl

Die Familie, so die Soziologien Gisela Notz, hat es nie gegeben – was es jedoch gibt, ist die Ideologie des Familismus (oder auch Familialismus), die gesellschaftliche Organisationsnorm, die sich aus dem Konzept einer „Idealfamilie“ ableitet. Dieser Familismus, so Notz, prägt seit mehreren Jahrhunderten Politik und Sozialstruktur in den meisten westlichen Ländern. Aber obwohl die Familie nur für einen Teil der… 2023W, wissenschaftliches Seminar, 2.0 ECTS

Feministische und indigene Methodologien

Nour Shantout

I will weave your story into the library born within these bones so our stories will never have to die so our stories will never have to live alone -Travis T. and William Nu’utupu Giles, Oral traditions Learning feminist and indigenous methodologies is a journey of unlearning, and in this course, we will learn to unlearn. Starting with Eve Tuck… 2023W, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Filmisches Erzählen

Caroline Heider

THEATR /Happening :: Dieses Jahr findet der Kurs in Kooperation mit dem Angewandte Performance Lab (APL), Lucie Strecker, Peter Kozek und der TU Wien, Christine Hohenbüchler und Milan Mijalkovic statt. Wir werden während der Landuni in Drosendorf die In-Szenierung kollaborativ untersuchen. Wir nehmen Bezug zu dem Ort- einem Barockschlösschen in Drosendorf- und die Natur in der wir uns befinden. Bevor… 2024S, künstlerisches Seminar, 2.0 ECTS

From Upper Paleolithic to Late Middle Ages (Kunstgeschichte 1)

Edith Futscher

This lecture offers some orientation in the very broad field of artistic practices from prehistory to late Middle Ages. We will focus on basic questions that come along with material and artistic production, on different functions of cultural artefacts: We will explore ways of using images in different contexts and periods of time and deal with the respective significance of… 2023W, Vorlesungen, 2.0 ECTS

1 / 4