künstlerisches Masterstudium, 4 Semester (120 ECTS)
35 Lehrveranstaltungen
2D-, 3D-Computergrafik I

Günter Wallner

Die LVA bietet eine Einführung in die Konzepte der 3D Computergrafik (und Visualisierung) mittels der 3D Software Maya. Für Maya werden u.a. die folgenden Gebiete behandelt: Modellierung Skeletons Animation Skinning Texturing Lights & Rendering 2017W, Vorlesung und Übungen

2D-, 3D-Computergrafik II

Günter Wallner

Die LVA bietet eine Einführung in die Konzepte der 3D Computergrafik (und Visualisierung) mittels der 3D Software Maya. Für Maya werden u.a. die folgenden Gebiete behandelt: Modellierung Skeletons Animation Skinning Texturing Lights & Rendering 2018S, Vorlesung und Übungen

Apparative Techniken der Science Visualization I

Rudolf Erlach

Betreuung bei der Erstellung von Bildmaterial mit Hilfe des Elektronenmikroskop als Ausgangsmaterial für weitere Arbeiten 2017W, Vorlesung und Übungen

Apparative Techniken der Science Visualization II

Rudolf Erlach

Betreuung bei der Erstellung von Bildmaterial am Elektronenmikroskop als Ausgangsmaterial für weitere Arbeiten 2018S, Vorlesung und Übungen

Apparative Techniken der Science Visualization III

Rudolf Erlach

Einführung in die Elektronenmikroskopie (als Ausgangspunkt für die Betreuung bei der Erstellung von Bildmaterial am Elektronenmikroskop) 2017W/2018S, Vorlesung und Übungen

Applied Visualization Cultures

Bernd Kräftner

One aim of the Art & Science master program is to introduce students to current visualization techniques that produce (scientific) images. The seminar will contextualize those practices and will discuss (among others) the following questions and issues: What are the relations between modern and historical production techniques? How does (and did) the cartographic representation of realities produce different worlds? Did… 2018S, Vorlesungen

Art & Science Interdisciplinary Project Work 1

Virgil Widrich

2017W, Projektarbeit

Art & Science Interdisciplinary Project Work 2

Virgil Widrich

2018S, Projektarbeit

Art & Science Interdisciplinary Project Work 3

Virgil Widrich

2017W, Projektarbeit

Art & Science Interdisciplinary Theory Seminar

Bernd Kräftner

Controlled IrrationalityThe seminar investigates the logic of modern scientific thought and traditional teachings generally referred to as mythological and mystical. These different domains of knowledge co-exist with each other, however, each presents itself as an all-encompassing truth. With the help of the philosopher and biophysicist Henri Atlan the seminar aims at exemplifying "the kind of rationality or controlled irrationality at… 2017W, Seminar

Artscience practises

Brishty Khatun Alam

Dates & activities TBA - usually Mondays 15:00-19:00 [Guest presentations, workshops & excursions] In support of doing art, publications and politics this year at the Art&Science department, we would like to look at different methods for each that reflect on their processes of production. Through lectures, workshops and excursions various publishing formats will be reflected that show how their methods… 2017W/2018S, Vorlesung und Übungen

Artscience practises

Valerie Deifel

Dates & activities TBA [Guest presentations & workshops, excursions] In support of doing artworks, publications and political actions in Virgil Widrich and Bernd Kräftner’s classes, we would like to look at different methods for each that reflect on their processes of production. Through lectures, workshops and excursions various publishing formats will be reflected that show how their methods and matter… 2017W/2018S, Vorlesung und Übungen

Die Künstler-Persönlichkeit

Monika Spiegel

Diese Lehrveranstaltung soll einen Überblick über die verschiedenen Persönlichkeitsstrukturen schaffen, mit dem Ziel, in Verbindung zwischen Praxis und Theorie, Ihnen ihre eigene Persönlichkeit näher zu bringen. Die Veranstaltung hat einen selbstreflexiven Anteil. Im Seminar wird auf folgende Themengebiete eingegangen: · Wie setzt sich eine Persönlichkeit zusammen? · Welche Typologien lassen sich unterscheiden? · Was ist der Ursprung der Persönlichkeit und… 2017W, Vorlesungen

Digital Sound & Voice V

Ulla Rauter

Wie klingt ein Kollektiv? Im Workshop werden künstlerische Strategien und technologische Mittel für gemeinschaftliche und partizipative Klangkompositionen und -installationen gezeigt und selbst umgesetzt.Konzepte kollektiven Komponierens werden vorgestellt. Eine Live coding Session und das Improvisieren mit digitalen Klängen wird ebenso Teil des Programm sein wie Ideen für sensor-basierte Interfaces zur Steuerung der generierten sounds. Hardware/Software: Pure Data / MaxMSP, Raspberry Pi,… 2017W/2018S, Seminar

Experimental Studies I

Bernd Kräftner

Within the topic "Multinaturalism" of ArtScience MasterCourse Nature strikes back – GAIA Machines/Technology and Nature / planet as a living organism GAIA (Lovelock et al.) / Cosmopolitics, (I. Stengers, B. Latour, P. Descola, ), Agential realist ontology (Barad, K.), Social Ecology, Ecosemiotics (A. Hornborg, M. Fischer-Kowalski), Infrastructures (C. Bruun Jensen), forest ecosystem dynamics /R. Seidl) 2017W, Seminar

Experimental Studies II

Bernd Kräftner

Within the Annual topic "Multidragonism" of ArtScience MasterCourseModels, Metaphors, and Machines; Self-organization of Living Systems, Simulation forest ecosystem dynamics with R. Seidl; 2018S, Seminar

Experimental Studies III

Bernd Kräftner

Within the Annual topic "Multinaturalism" of ArtScience MasterCourse Natura naturans – IN THE WOODS "Research in the wild" (Callon et al 2003), "The essential facts of life" (H.D. Thoreau), "Biophilia" effect (Wilson, 1995,) Green pedagogy, Animism (e-flux #36), studying a "matter of concern" depending on the location (tba), site specific and problem oriented practical field work, location: tba, lecture series,… 2017W, Seminar

Experimental Studies IV

Bernd Kräftner

Within the Annual topic "Multinaturalism" of ArtScience MasterCourse Natura naturans – IN THE WOODS "Research in the wild" (Callon et al 2003), studying a "matter of concern" refering to the excursion to Ukraine in SS 2017 2018S, Seminar

Graphics Programming I

Piotr Calvache-Modla

This English-language course continues directly where Introduction to Programming left off, which introduced students into the world of Processing-based graphics programming. It is popular among students of architecture, industrial design, graphics design, and art & science. In general, anyone who is interested in this topic is welcome. The course aims to build programming knowledge from the ground up, assuming some… 2018S, Vorlesung und Übungen

Graphics Programming II

Piotr Calvache-Modla

This English-language course represents the third semester of the cycle of courses started with "Introduction to Programming". We try to expand our Processing / Java programming techniques by discussung and implementing several exciting graphics programming projects in class. These projects depend highly on the wishes and inputs of the students. The topics we cover may include complex particle systems, agent-based… 2017W, Vorlesung und Übungen

Im Kontext: Künstlerische Produktion und ihre kulturpolitischen Bedingungen

Michael Wimmer

Gegenstand des Seminars ist das Verhältnis von künstlerischer Produktion und den kulturpolitischen Bedingungen, in denen sie stattfinden. Wir wollen im Rahmen der Lehrveranstaltung der Frage nachgehen, inwieweit kulturpolitische Akteure und ihre Maßnahmen die eigene künstlerische Arbeit (mit)bestimmen bzw. diese durch künstlerische Interventionsformen ihrerseits beeinflusst werden können. Gerade Österreich ist durch eine starke Tradition staatlicher Kulturpolitik und ihrer institutionellen Verankerung geprägt.… 2017W/2018S, Seminar

Interaktive Medien I

Patrícia Reis

Interaktive Medien I: Demystifying the black box! Hacking is in nowadays a common practice and creative strategy employed among post-internet artists. By subverting the system, reverse engineering, hacking creative processes, defending access and openismus, they instrument a top-down methodology using deconstruction as a method to “make” art. Acknowledging Vilém Flusser's (1986) challenge of opening the “black box” they question what… 2017W, Seminar

Interaktive Medien V

Max Moswitzer

2018S, Seminar

Introduction to Programming

Piotr Calvache-Modla

This English-language course introduces students into the world of programming in general, and of Processing-based graphics programming in particular. It is popular among students of architecture, industrial design, graphics design, and art & science. In general, anyone who is interested in this topic is welcome. The course aims to build programming knowledge from the ground up. We spend a lot… 2017W, Vorlesung und Übungen

Kunst, System und Kommunikation

Gerald Matt

2017W, Workshop

Master Thesis Tutorial

Bernd Kräftner

The master thesis tutorial is a course for students working on their Sciense & Art master's thesis who have the opportunity to discuss questions of transdisciplinarity in regard to their work. 2018S, Konversatorium

Master Thesis Tutorial

Virgil Widrich

2018S, Konversatorium

Methods and Practices of Experimental Cultures

Bernd Kräftner

Issues An "issue", as you know, is a question, a controversial topic, a matter of concern. This topic may capture the interest of various actors and therefore may become the starting point of a more or less substantial political change. In the seminar we shall explore scientific, artistic, cultural and media enactments of various issues and connect them to our… 2017W, Vorlesungen

Öffentlicher Raum und Medien I

Peter Fritzenwallner

Im Gegensatz zum aseptischen Raum des Whitecubes bildet der öffentliche Raum eine komplexe Matrix an visuellen Mustern, symbolischen Ordnungen und historischen Verbindlichkeiten, die es bei künstlerischen Produktionen und Interventionen in diesem Raum zu berücksichtigen gilt. Zwar gibt es auch in den diskursiv klar gefassten Ausstellungsräumen wie Galerien und Museen ein komplexes Wirkgefüge, in das sich ein Kunstwerk bettet. Doch dieses… 2017W, Seminar

Öffentlicher Raum und Medien II

Peter Fritzenwallner

Im Gegensatz zum aseptischen Raum des Whitecubes bildet der öffentliche Raum eine komplexe Matrix an visuellen Mustern, symbolischen Ordnungen und historischen Verbindlichkeiten, die es bei künstlerischen Produktionen und Interventionen in diesem Raum zu berücksichtigen gilt. Zwar gibt es auch in den diskursiv klar gefassten Ausstellungsräumen wie Galerien und Museen ein komplexes Wirkgefüge, in das sich ein Kunstwerk bettet. Doch dieses… 2018S, Seminar

Transdisciplinarity and Representation II

Bernd Kräftner

Mixing Realities: Experiments and methods, observations and interventions / part 2 Introductory course to Science and Technology Studies and investigations of it's relevance for transdisciplinary artistic research. Opposite to science there is politics; opposite to nature we find culture; opposite to facts there remain values. As soon we ask ourselves how artistic and scientific reasearch could mix in different and… 2018S, Vorlesung und Übungen

Transdisziplinarity and Representation I

Bernd Kräftner

Mixing Realities Experiments and methods, observations and interventions / part 1 / Introductory course to Science and Technology Studies and investigations of it's relevance for transdisciplinary artistic research. Science and/or politics; nature and/or culture; facts and/or values. As soon we ask ourselves how artistic and scientific research could mix in different and perplexing ways it seems to be reasonable to… 2017W, Vorlesung und Übungen

Workshop: Kunst und Kommunikation

Gerald Matt

2018S, Workshop