10 Lehrveranstaltungen
Dissertant*innenseminar (Doktoratsstudium Künstlerische Forschung)

Margarete Jahrmann

Theorie und Praxis der künstlerischen Forschung beschäftigen sich mit spezifischen Zugängen zu Kunst, Gesellschaft, Kulturen und epistemischen Dingen - kurz: Ludic objects! Deren Ziele werden in spielerischen Formaten präsentiert bzw. diskutieren solche Ansätze, Dinge öffentlich zu machen.In diesem Seminar werden einzelne künstlerische Forschungsprojekte besprochen und mit den Doktoranden diskutiert. Ziel ist es, die Bedeutung des künstlerischen Forschungsansatzes in den Künsten… 2024W/2025S, künstlerisches Seminar, 2.0 ECTS

Experimental Art Games and Hybrid Ludic Objects.

Max Moswitzer

Erstelle Deine nachhaltige „PERMA“- Avatara! Was ist die Narration des Avataras? Geschichte? Woher stammt Avatar/a, wohin wird er/sie/they/them in Zukunft gehen?In welcher Welt (Metaverse, Spiel) leben? +/ Details am Kick-off (16 October 2024, 16:00–17:00)+/ Es handelt sich um einen Praxiskurs (Workshop)+/ Abzugeben ist ein Avatar-Machinima (Video) (bis 22. January 2025). ... avatars are a movement away from imaging ourselves towards… 2024W/2025S, Projektarbeit, 4.0 ECTS

Experimental Game Engines: Prototyping, Development, Intercommunication

Georg Luif

This course explores fundamentals for building creative prototypes to answer artistic research questions, developing ideas further by using up-to-date game development techniques and interfacing your projects with other technologies. We will use rapid iteration and in-class practice to build out the skills to test your creative ideas quickly and gain confidence in the process. Another aspect of the class is… 2024W/2025S, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Experimental Game Mechanics

Thomas Wagensommerer

Conventional game mechanics can be described as “rule-based methods for agency in the gameworld, designed for overcoming challenges in non-trivial ways.” (Sicart, M. A. (2016a). Mechanics. In H. Lowood & R. Guins (Eds.), Debugging Game History: A Critical Lexicon. (pp. 297–304). MIT Press) This course aims to reflects on strategies to approach, research, evaluate, create and define experimental game mechanics… 2024W/2025S, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Game History. Hardware, Art, Technology, Society

Jogi Neufeld

Digital Games I: From Mainframe to Metaverse - Introduction and Perspectives The first games on computers were created during the Cold War with the aim of making new technologies understandable through play. These approaches fueled the university hacker scene, which spawned the first mass-produced games and allowed the medium to become the largest economic factor in the entertainment industry and… 2024W/2025S, Vorlesung und Übungen, 2.0 ECTS

Going Public: Experimental Game Cultures and Subotron.

Jogi Neufeld

Game Dev Studio visit guided by SUBOTRON The participants of the tour will get the chance to experience different fields of work in game development and usage, gaining insight to the daily routine as well as the professional environment. The fields of work are explained by studio members in informal conversations on the basis of concrete projects and the (team)work… 2024W/2025S, Projektarbeit, 2.0 ECTS

Lets get mechanical! Games & Mechanisms

Thomas Brandstetter

In this course, we will investigate innovations in tabletop gaming by looking at contemporary experimental role-playing games and boardgames. Modern tabletop games are firmly grounded in today's technological landscape and use digital tools to develop and distribute new types of games and to experiment with new ways of playing. We will look at different types of games, investigate new game… 2024W/2025S, Vorlesung und Übungen, 2.0 ECTS

Ludic Method: experimental game/play/art for tomorrow’s societies

Margarete Jahrmann

2025S, Ringvorlesung, 2.0 ECTS

Play as Method

Clara Hirschmanner

In diesem Kurs werden wir untersuchen, wie spielen in verschiedenen künstlerischen Formaten eingesetzt wird und werden kann. Wir werden Spiel hauptsächlich als "play" und nicht als "game" betrachten und kritisch hinterfragen was "play" bewirken aber auch nicht bewirken kann. Dabei werden wir uns interdisziplinär im Feld von Medienkunst, darstellender und performativer Kunst, Pervasive Games und anderen Kunstsparten beschäftigen. Dieser Kurs… 2024W/2025S, wissenschaftliches Seminar, 2.0 ECTS

ZKF - Experimental Game Cultures

Margarete Jahrmann

EXPERIMENT und SPIEL: Spielen als eine Methode des genauen Hinsehens.THE FUTURE OF PLAY: Das künstlerische Kernthema steht im Mittelpunkt des Programms EXPERIMENTAL GAME CULTURES. Hier werden künstlerische Arbeiten, Ausstellungsprojekte und LUDIC-Forschung entwickelt. Das Zentrale Künstlerische Fach ist essentiell zum Fortschritt der Masterarbeit.Ziel ist es, gesellschaftlich verträglichere neue Formen von Games, Spielmechaniken, der ludischen Kunst im Bereich der experimentellen Spielkulturen zu… 2024W/2025S, Künstl. Einzelunterricht, 8.0 ECTS