Physical Computing

Ulrich Formann
Institut für Design, Computerstudio
2024S, Vorlesung und Übungen (VU), 2.0 ECTS, 2.0 SemStd., LV-Nr. S05174

Beschreibung

As constant evolution drives both the production and consumption of new electronic devices, mountains of so-called “e-waste” are growing at the same rate. What some might consider obsolete technology or even trash has the potential to be an artistic playground full of nostalgia and free resources.

This course is designed for both artists and designers with or without prior technological knowledge. We will look at the issue of “e-waste” and how it can be used as an artistic tool and discuss current art practices that deal with this matter. Through hands-on examples we will explore extinct dot-matrix and thermal printers once used in offices and at checkout counters around the world.

Through disassembling, analysing and repairing ancient technologies, we’ll engage with the practice of hacking as form of technological emancipation from a single-use throwaway society. Participants will visit several university facilities that specialise in supporting student projects involving programming or electronics. Together, we’ll fill your toolbox with of resources and knowledge that will open up the mysterious electronic realm.

Prüfungsmodalitäten

  • Regular attendance
  • Completion of given tasks
  • Engagement in discussions

Schlagwörter

installation, sound sculpture, media installation, computer graphics, software, interactive art, media art, electronic media

Termine

12. März 2024, 12:45–15:15 IfD Computerstudio
19. März 2024, 12:45–15:15 IfD Computerstudio
09. April 2024, 12:45–15:15 Seminarraum 7
16. April 2024, 12:45–15:15 Seminarraum 7
23. April 2024, 12:45–15:15 Seminarraum 7
30. April 2024, 12:45–15:15 Seminarraum 7
07. Mai 2024, 12:45–15:15 Seminarraum 7
14. Mai 2024, 12:45–15:15 Seminarraum 7

LV-Anmeldung

Ab 05. Februar 2024, 00:00
Die Online Anmeldung wurde bereits geschlossen

Cross-Disciplinary Strategies (Master): Studienfelder 1-3: Studienfeld 2: Wissenschaft und Technologie 569/020.02

Design: Design und narrative Medien (1. Studienabschnitt): Technische Grundlagen: Technologie, Coding und Programmierung 576/104.25

Design: Design und narrative Medien (2. Studienabschnitt): Technische Grundlagen: Technologie, Coding und Programmierung 576/204.25

Industrial Design (1. Studienabschnitt): Transfertechniken: Experimentallabor 580/102.20

Industrial Design (1. Studienabschnitt): Technik / Naturwissenschaften - Grundlagen: Tragkonstruktionen, Mechanik, Elektronik, Maschinenbau 580/103.10

Bildende Kunst (2. Studienabschnitt): Technischer Kontext künstlerischer Praxis: Werkstätten 605/203.10

Bildende Kunst (2. Studienabschnitt): Technischer Kontext künstlerischer Praxis: frei wählbar aus technischer Kontext künstlerischer Praxis 605/203.80

Design: Angewandte Fotografie und zeitbasierte Medien (2. Studienabschnitt): Technische Grundlagen: Projektarbeiten Werkstätten - Materialkunde 626/204.20

Cross-Disciplinary Strategies (Bachelor): Wissenschaft und Technologie: Vertiefungs-/Anwendungsphase 700/002.20

Mitbelegung: möglich

Besuch einzelner Lehrveranstaltungen: möglich