2024W
Elena Shapira
Institute of Studies in Art and Art Education, Cultural Studies
2024S, Proseminar (PS), 3.0 ECTS, 2.0 semester hours, course number S04786
Graphics, artifacts, interiors, fashion, and digital design define and influence every aspect of our lives. The proseminar “Design Cultures” offers critical perspectives on the construction of design as a cultural language, as mediator in social relations, and as a shaper of our environment. In this course we will examine and discuss the role of design in various relationships to identity/identification, cultural difference, consumption, inequality, integration, migration, nationalism, ecology, and social media. The aim of this proseminar is to understand design as part of cultural production, to engage with theories of the relationship between design and culture, and to discuss the relevance of design to today’s society.
Syllabus
07.03.2024 - 10:00 bis 11:30 | Seminarraum 26 (VZA7, EG) – -Einführung / Introduction
14.03.2024 - 10:00 bis 11:30 | Seminarraum 26 (VZA7, EG) - Design und Kindheit / Design and Childhood
Ausgewählte Literatur / Selected Literature:
Waltraud Reeder-Dertnig, „Selbstverständlich vielfältig. Aus einem internen Diversity-Schulungsprozess entsteht eine Aktionsreihe zur Diversität in Kinderbüchern,“ BIBLIOTHEK – Forschung und Praxis 2022; 46(1): 67–73.
Jürgen Oelkers, “Die Entdeckung der Kreativität des Kindes,“ Vortrag 2009
Megan Brandow-Faller (Hg.) Childhood by Design: Toys and the Material Culture of Childhood, 1700-Present (Material Culture of Art and Design) (New York: Bloomsbury), 2018.
21.03.2024 - 10:00 bis 11:30 | Seminarraum 26 (VZA7, EG) - Design und Nationalismus / Design and Nationalism
Ausgewählte Literatur / Selected Literature
Katharina Tietze, “Cultural Identity and Design,” in: Not at your Service, Manifestos for Design, edited by Bjorn Franke and Hansuli Matter (Birkhäuser, 2021), 419–425.
Rebecca Houze, “National Internationalism: Reactions to Austrian and Hungarian Decorative Arts at the 1900 Paris Exposition Universelle,” Studies in the Decorative Arts, Fall-Winter, 2004-2005, 55-95.
Viviana Narotzky, “Selling the Nation: Identity and Design in 1980s Catalonia,” in: Design Issues, Vol. 25, No. 3, Design in a Global Context (Summer, 2009), pp. 62-75.
Julia Person, "'Nationales' als Erfolgsfaktor? Konstruktion und Funktion des
'Nationalen' in erfolgreichen populärkulturellen Produkten am Beispiel Russlands," in: Neuer Nationalismus im östlichen Europa. Kulturwissenschaftliche Perspektiven, Hrsg. Irene Götz, Klaus Roth and Marketa Spiritova (Bielefeld: Transcript Verlag, 2017) 185-203.
11.04.2024 - 10:00 bis 11:30 | Seminarraum 26 (VZA7, EG) - Design und Orientalismus / Design and Orientalism
Ausgewählte Literatur / Selected Literature:
Ali Behdad, Camera Orientalis: Reflections on Photography of the Middle East (Chicago: University of Chicago Press, 2016.
Sacha E. Davis, “A most picturesque mass of rags”: Romani costume and undress in nineteenth century travel descriptions of Hungary, in: Patterns of Prejudice, Vol. 53, No. 5, 2019, 464–486.
Edward Said, Orientalism, Introduction (New York, Vintage Books, 1979).
Peter Wollen, “Fashion/ Orientalism/ The Body,” in new formations no. 1, Spring 1987.
18.04.2024 - 10:00 bis 11:30 | Seminarraum 26 (VZA7, EG) - Mode Design I – Distinction / Fashion Design I - Distinction - Department Stores and Brands
Ausgewählte Literatur / Selected Literature :
Pierre Bourdieu, Distinction, Introduction, 1984
Peggy Deamer, “Branding the Architectural Author,” Perspecta, Vol. 37, Famous (2005), pp. 42-49.
Jürgen Gerhards, Silke Hans and Michael Mutz, “Social Class and Cultural Consumption: The Impact of Modernisation in a Comparative European Perspective,” in: Comparative Sociology 12 (2013) 160–183
02.05.2024 - 10:00 bis 11:30 | Seminarraum 26 (VZA7, EG) - Fashion II Imagined Communities - Folk Dresses, Schools and Workplace Uniforms
Ausgewählte Literatur / Selected Literature:
Thomas Kühn und Kay-Volker Koschel, Die Bedeutung des Konsums für moderne
Identitätskonstruktionen In H.-G. Soeffner (Hrsg.), Unsichere Zeiten: Herausforderungen gesellschaftlicher Transformationen. Verhandlungen des 34. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Jena (S. 1-16).
Benedict Anderson, Imagined Communities, Introduction
Craig J. Thompson, “The Politics of Consumer Identity Work,” in: Journal of Consumer Research, Vol. 40, No. 5 (February 2014), pp. iii-vii.
09.05.2024 - 10:00 bis 11:30 | Seminarraum 26 (VZA7, EG) - Innenarchitektur I Ermächtigung durch Design? Rationalisierung des Haushalts - von Schüte-Lihotzkys Frankfurter Küche 1926 bis zur „Die Küchendebatte“ zwischen Richard Nixon und Nikita Chruschtschow 1959 / Interior Design I Empowerment by Design? Rationalizing the household - From Schüte-Lihotzky’ Frankfurter Kitchen 1926 to the “The Kitchen Debate” between Richard Nixon and Nikita Khrushchev 1959.
Ausgewählte Literatur / Selected Literature:
Adolf Loos, Von einem armen reichen Manne / Rich Poor Man, 1900. Von einem armen reichen Manne – Wikisource
Susan R. Henderson, Housing the Single Woman. The Frankfurt Experiment in: jsah (2009)
Sophie Hochhäusl, From Vienna to Frankfurt Inside Core-House Type 7: A History of Scarcity through the Modern Kitchen, in Architectural Histories (2013)
Kitchen debate: where labour and leisure collide - Architectural Review (architectural-review.com)
16.05.2024 - 10:00 bis 11:30 | Seminarraum 26 (VZA7, EG) - Interior Design II - Queering Culture – Queering Modernism
Ausgewählte Literatur / Selected Literature:
Volker Woltersdorf Alias Lore Logorröhe, „Queer Theory und Queer Politics,“ Utopie Kreativ H. 156 (Oktober 2003), 914-923
Parra-Martínez, J., Gutiérrez-Mozo, M.-E. and Gilsanz-Díaz, A.-C., Queering California Modernism: Architectural Figurations and Media Exposure of Gay Domesticity in the Roosevelt Era. Architectural Histories, 8(1), 2020
30.05.2024 - 10:00 bis 13:00 | Seminarraum 26 (VZA7, EG) - double session
Design und Medien I- Massenkultur / Design and Media - Mass Culture
Ausgewählte Literatur / Selected Literature:
Walter Benjamin Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit (1936)
R. Leavis, Mass Civilization and Minority Culture (Cambridge: Minority Press, 1930) 12-20.
Design und Medien II - Gestaltung des Diskurses über Lebensstile / Design and Media II – Shaping the Dicourse on Lifestyles
Ausgewählte Literatur / Selected Literature:
Marshall McLuhan, “The Medium is the Message,” (1964)
Michael Beetz, “Verbraucheröffentlichkeit und Bürgerschaft“ in: Politik mit dem Einkaufswagen. Unternehmen und Konsumenten als Bürger in der globalen Mediengesellschaft , Sigrid Baringhorst, Veronika Kneip, Annegret März and Johanna Niesyto (hrsg) (Transcript Verlag, 2007), 29-51.
Mika Pantzer, “Domestication of Everyday Life Technology: Dynamic Views on the Social Histories of Artifacts,” in Design Issues, Autumn, 1997, 52-65.
06.06.2024 - 10:00 bis 11:30 | Seminarraum 20 (VZA7, 5.OG) - Design und Medien III – Sozialmedien / Design und Medien - Soziale Medien - multiple Frames kultureller Identitäten?
Ausgewählte Literatur / Selected Literature:
Guy Julier, “Design Practice within a Theory of Practice” (2007). Julier, “Design als Praxis. Eine praxistheoretische Perspektive in: Stephan Moebius und Sophia Prinz (Hrsg.) Der Design der Gesellschaft: zur Kultursoziologie des Designs (Bielefeld: Transkript, 2012).
Sofia P. Caldeira, Sander De Ridder, and Sofie Van Bauwel, “Exploring the Politics of Gender Representation on Instagram: Self-representations of Femininity," in DiGeSt. Journal of Diversity and Gender Studies ,Vol. 5, No. 1 (2018), pp. 23-42.
20.06.2024 - 10:00 bis 11:30 | Seminarraum 26 (VZA7, EG) – Design und Kulturen des Glücks / Design and Cultures of Happiness
Anette Nyqvist, “Notes on the Location of Happiness”, Culture Unbound, Volume 13, issue 2, 2021: 87–103.
Justus Nieland, Happiness by Design: Modernism and Media in the Eames Era, (University of Minnesota Press, 2020).
Marc Hassenzahl, Kai Eckoldt, Sarah Diefenbach, Matthias Laschke, Eva Lenz, and Joonhwan Kim, “Designing Moments of Meaning and Pleasure. Experience Design and Happiness,” in: International Journal of Design Vol. 7 No. 3 2013, 21-31.
STEFAN SAGMEISTER: The Happy Show (2015)
The Proseminar class requirements are participation in class (20%) chosen theme presentation in class (30%) and proseminar paper based on class presentation (50%).
Kultur, Design, Medien, Konsum, Identifikation
From 05 February 2024, 00:00 to 08 March 2024, 11:05
Via online registration
Art Education: subject kkp (Bachelor): Wissenschaftliche Praxis: FOR: Lehrveranstaltungen nach Wahl aus Wissenschaftliche Praxis 067/003.80
Art Education: subject kkp (additional subject): Wissenschaftliche Praxis: FOR: Lehrveranstaltungen nach Wahl aus Wissenschaftliche Praxis 067/003.80
Art Education: subject dex (Bachelor): Wissenschaftliche Praxis: FOR: Lehrveranstaltungen nach Wahl aus Wissenschaftliche Praxis 074/003.80
Art Education: subject dex (additional subject): Wissenschaftliche Praxis: FOR: Lehrveranstaltungen nach Wahl aus Wissenschaftliche Praxis 074/003.80
Transformation Studies. Art x Science (Bachelor): Focus! Transformation Areas: Media Transformation 162/040.50
TransArts - Transdisciplinary Arts (Bachelor): Theoretical foundations: Theoretical foundations 180/003.01
Expanded Museum Studies (Master): Electives: Cultural Studies 537/080.14
Stage Design (1. Section): Kunsttheorie und Kulturwissenschaften: Kulturwissenschaften 542/107.02
Stage Design (2. Section): Kunsttheorie und Kulturwissenschaften: Kulturwissenschaften 542/207.02
Media Arts: Specialisation in Transmedia Arts (1. Section): Wissenschaftlich theoretische und historische Grundlagen: Kulturwissenschaften 566/108.13
Media Arts: Specialisation in Transmedia Arts (2. Section): Wissenschaft, Theorie und Geschichte : Kulturwissenschaften 566/208.15
Media Arts: Specialisation in Digital Arts (1. Section): Wissenschaftlich theoretische und historische Grundlagen: Kulturwissenschaften 567/108.13
Media Arts: Specialisation in Digital Arts (2. Section): Wissenschaft, Theorie, Geschichte: Kulturwissenschaften 567/208.15
Design: Specialisation in Design and Narrative Media (2. Section): Methodological and Theoretical Fundamentals: Humanities 576/203.02
Design: Specialisation in Communication Design (2. Section): Methodological and Theoretical Basics: Humanities 577/203.02
Industrial Design (1. Section): Art and Cultural Studies - Basics: Cultural Studies 580/104.07
Design: Specialisation in Fashion Design (1. Section): Methodological and Theoretical Basics: Free Elective Pool Methodological and Theoretical Basics 584/103.80
Fine Arts (2. Section): Scientific and Research Practice: Art Theory, Cultural Studies, Art History, Philosophy 605/202.01
Fine Arts (2. Section): Scientific and Research Practice: Free Electives out of Scientific and Research Practice 605/202.80
Design: Specialisation in Applied Photography and Time-based Media (2. Section): Methodological and Theoretical Basics: Humanities 626/203.02
Co-registration: possible
Attending individual courses: not possible