Analog/Digital Cultures: Algorithms & Culture

Clemens Apprich
Institut für Bildende & Mediale Kunst, Medientheorie
2022W, Vorlesung und Diskussion (VD), 2.0 ECTS, 2.0 SemStd., LV-Nr. S04308

Beschreibung

What are digital cultures? The question is typically answered by reference to social media platforms, online services, or the computer in general. However, despite the ubiquity of digital media technologies in our everyday culture, a lack of knowledge prevails as to what ‘the digital’ actually is. The lecture series poses this seemingly simple, but all the more complex question by interrogating the ‘deep history’ of the digital in relation to non-digital (i.e. analog) cultures. Based on key references from media as well as cultural studies, we will look into the transition from analog to digital cultures not simply in terms of a linear media change, but rather as a complex, often complicated interweaving between the two – an interrelation which affects the way we think, perceive and act in the world.

This semester, the focus will be on the relationship between algorithms and culture with regard to digital media technologies. Algorithmic cultures can be understood as the 'cultivation' of a certain logic that works by breaking down (continuous) problems into a set of (discrete) steps in order to automatically process them. As such algorithms are indeed "tricky objects to know" (Nick Seaver), not least because they combine technical knowledge with a wide range of cultural phenomena (e.g. sorting, filtering, curating). We will look into the 'black box' of algorithmic cultures and discuss their economic, legal and political implications for our everyday media life with a special focus on data bias and algorithmic discrimination.

Prüfungsmodalitäten

Students will be responsible to write a final essay or book review (ca. 15.000 characters, including spaces and footnotes, but excluding appendices, references, or figures) by the end of the term. The essay/book review should demonstrate a critical engagement with the topic of the lecture, applying the discussed literature. Further inspiration on the question of what constitutes digital cultures can be found in this interview series.

Anmerkungen

The lecture will be held in English. Essays/book reviews can be submitted in English or German. A course outline with assigned readings will be made available online.

Schlagwörter

digital culture, media theory, media history, medientheorie, algorithms, recommendation systems, machine learning

Termine

04. Oktober 2022, 10:00–11:30 Seminarraum 20
11. Oktober 2022, 10:00–11:30 Seminarraum 20
25. Oktober 2022, 10:00–11:30 Seminarraum 20
08. November 2022, 10:00–11:30 Seminarraum 20
15. November 2022, 10:00–11:30 Seminarraum 20
22. November 2022, 10:00–11:30 Seminarraum 20
29. November 2022, 10:00–11:30 Seminarraum 20
06. Dezember 2022, 10:00–11:30 Seminarraum 20
13. Dezember 2022, 10:00–11:30 Seminarraum 20
20. Dezember 2022, 10:00–11:30 Seminarraum 20
10. Jänner 2023, 10:00–11:30 Seminarraum 20
17. Jänner 2023, 10:00–11:30 Seminarraum 20
24. Jänner 2023, 10:00–11:30 Seminarraum 20
31. Jänner 2023, 10:00–11:30 Seminarraum 20

LV-Anmeldung

Per Online Anmeldung

Lehramt: Unterrichtsfach kkp (Bachelor): Wissenschaftliche Praxis: FOR: Lehrveranstaltungen nach Wahl aus Wissenschaftliche Praxis 067/003.80

Lehramt: Unterrichtsfach kkp (Erweiterungsstudium): Wissenschaftliche Praxis: FOR: Lehrveranstaltungen nach Wahl aus Wissenschaftliche Praxis 067/003.80

Lehramt: Unterrichtsfach dex (Bachelor): Wissenschaftliche Praxis: FOR: Lehrveranstaltungen nach Wahl aus Wissenschaftliche Praxis 074/003.80

Lehramt: Unterrichtsfach dex (Erweiterungsstudium): Wissenschaftliche Praxis: FOR: Lehrveranstaltungen nach Wahl aus Wissenschaftliche Praxis 074/003.80

TransArts - Transdisziplinäre Kunst (Bachelor): Theoretische Grundlagen: Theoretische Grundlagen 180/003.01

Expanded Museum Studies (Master): Wahlfächer: Medientheorie 537/080.20

Medienkunst: Transmediale Kunst (1. Studienabschnitt): Wissenschaftlich theoretische und historische Grundlagen: Medientheorie, Mediengeschichte 566/108.02

Medienkunst: Transmediale Kunst (2. Studienabschnitt): Wissenschaft, Theorie und Geschichte : Medientheorie, Mediengeschichte 566/208.02

Medienkunst: Digitale Kunst (1. Studienabschnitt): Wissenschaftlich theoretische und historische Grundlagen: Medientheorie, Mediengeschichte 567/108.02

Medienkunst: Digitale Kunst (2. Studienabschnitt): Wissenschaft, Theorie, Geschichte: Medientheorie, Mediengeschichte 567/208.02

Kunst- und Kulturwissenschaften (Master): Wahlbereich 2: Medientheorie 568/006.11

Design: Grafik Design (2. Studienabschnitt): Theoretische Grundlagen: Medientheorie und Semiotik 576/203.05

Design: Mode (1. Studienabschnitt): Methodische und theoretische Grundlagen: Wahlfachpool methodische und theoretische Grundlagen 584/103.80

Konservierung und Restaurierung (2. Studienabschnitt): Geisteswissenschaften: Kunst- und Kulturgeschichte 588/204.10

Bildende Kunst (2. Studienabschnitt): Wissenschaftliche und forschende Praxis: Med.theorie,Kunst- und Wiss.transfer,Arch.theorie,Theorie und Gesch. des Designs 605/202.02

Bildende Kunst (2. Studienabschnitt): Wissenschaftliche und forschende Praxis: frei wählbar aus wissenschaftliche und forschende Praxis 605/202.80

Design: Angewandte Fotografie und zeitbasierte Medien (1. Studienabschnitt): Methodische und theoretische Grundlagen: Medientheorie und Kommunikationstheorie 626/103.05

Design: Angewandte Fotografie und zeitbasierte Medien (2. Studienabschnitt): Methodische und theoretische Grundlagen: Geistes- und Kulturwissenschaften 626/203.02

Mitbelegung: möglich

Besuch einzelner Lehrveranstaltungen: möglich