Übersetzen II (kkp)

Ruth Mateus-Berr
Art Sciences and Art Education, Didactics of Art and Interdisciplinary Education
2022W, scientific seminar (SEW), 4.0 ECTS, 2.0 semester hours, course number S03346

Description

Mandatorily linked to the subject-based internship (FASP) at the school and supervision for applied students.

ARTISTIC RESEARCH in the classroom and art and music teaching settings

In this seminar, which is a compulsory part of the school internship, as well as the accompanying reflection (prerequisite: LV: Introduction to subject didactics/Einführung in die Fachdidaktik, Translate 1/Übersetzen 1 incl. internship/Praktikum & Supervision-Reflexion), we will work with methods of artistic research, Phenomena Based Learning, social oriented design and socially engaged art on the topic of memory, forgetfulness, ...dementia.

BACKGROUND:

Students are increasingly touched by the topic of dementia due to the fact that their grandparents are affected by it, but they are not yet able to deal with it - just like large parts of society. 125 million people worldwide have dementia, including 10 million in Europe. Every 3 seconds, the number of people affected increases and by 2050, cases will have doubled. Personal and societal challenges are the result. Dementia (Cognitive Impairment) was before and will remain the largest pandemic worldwide after Covid-19.

Together with art, music, dance & design educators, artists, teachers, multimedia art therapists, authors, designers, performers, we are now developing the first art-based teaching concept to sensitize young people to dementia as a learning content in school and to find creative approaches in particular.

According to a European study, ageism is more common than sexism and racism. Freiburg researcher Christian Maggiori: 28 percent of the people surveyed in the study said they had experienced age discrimination in the previous year. Sexism was mentioned by 22 percent and racism by 12 percent, as Maggiori explained in a published interview with the newspaper "La Liberté".

Translating II/KKP takes place as part of an artistic research project demedarts https://www.demedarts.com/:

This semester this course takes place in cooperation with the department "Music in Dialogue" of the Institute for Music Pedagogical Research, Music Didactics and Elementary Music Making (IMP) and the Music Education Department at the mdw - University of Music and Performing Arts Vienna.

This course is embedded in the project DEMEDARTS, funded as A-609 PEEK project by the Austrian Science Fund (FWF). DEMEDARTS addresses the questions of how art and design strategies can help students in elementary and secondary schools to develop more empathy towards people with dementia and how artistic research can impact intergenerational well-being of people with dementia, the project meets this question with a holistic and transdisciplinary approach. As part of the seminar, we will work with students* but also, if possible (Covid-19), with people with dementia in nursing homes.

The subject-related internship is to be thematically aligned with the course. (PS: By the way, this saves you from having to do a theoretical accompanying paper, which has to be handed in for all other teaching subjects!)

-SOURCES:

Study: ageism more common than sexism and racism. 2018: https://www.swissinfo.ch/ger/studie--altersdiskriminierung-haeufiger-als-sexismus-und-rassismus/44646874 (accessed 7/9/2021) -https://www.europeansocialsurvey.org/data/themes.html?t=ageism (accessed 7/9/2021) 

 

Examination Modalities

>Bitte besprechen Sie dieses Thema gleich zu Beginn mit ihren Mentor*innen an den Schulen! Sie müssen zu diesem Themenkomplex (DEMENZ) ihre Unterrichtseinheiten entwickeln!

Durchgehende Anwesenheit, aktive Mitarbeit, Präsentation der Unterrichtsvorbereitung und -durchführung, Reflexion zum eigenen Unterrichtskonzept und der Durchführung während der Lehrveranstaltungen, sowie der Zusammenarbeit im Team, Kooperationsbereitschaft !

Präsentation der interdisziplinären künstlerischen Interaktionen und Vermittlungskonzepte.

Diese LV kann als Kompensation/Wahl 'aus Fachdidaktik'/oder als Schwerpunkt Wahl allgemein/Mitbelegung besucht werden, aber auch ggf. einen Teil des MA Praktikums ausmachen.

 

Abgabe der Seminararbeiten: Termine sind fix einzuhalten: 31.1.2023 / 28.2.2023 / 31.3.2023

Eine Seminararbeit für 4 ECTS: ca. 32.500-35.000 Zeichen (nur Textkörper, inklusive Leerzeichen, exklusive Anhänge) =SEMINAR. Diese Seminararbeit muss beinhalten: einen ausgewiesenen Bezug zum Lehrplan, die Ergebnisse der SuS incl. der Auswertung der Ergebnisse abzugeben als DOCX und im Anhang haben: Kompetenzorientierter Unterricht: Semestrierung, Arbeitsblätter zum Unterricht. Gesondert sind abzugeben: pptx oder ähnliches Format zum Unterricht, Bilder der Ergebnisse der SuS in einer Auflösung von 300dpi, EV der SuS und der Studierenden. #+ TOOLBOOK: Abgabe einer Kurzbeschreibung siehe https://en.demedarts.com/toolbook-en in Wordformat und Bilder: 300dpi sind abzugeben ebenso wie die EV der SuS.

ANWESENHEIT:

Anwesenheitspflicht bei allen angegebenen Lehrveranstaltungen.

Abwesenheiten (max. 3 belegen mit Attest)

Bitte lesen Sie die Informationen des Rektorats via ihrer uni-ak.ac.at - Emailadresse aufmerksam durch. Es kann durch Covid-19 ständig Änderungen geben!

Comments

Please read the information from the Rectorate carefully via your uni-ak.ac.at email address. There can be constant changes due to Covid-19!

Links zu Projekten Kunst & Demenz:

PEEK Project FWAR 00366 D.A.S. Artistic Research on Patterns of Perception and Action in the

Context of an Aging Society (2015-2019) https://www.dementiaartssociety.com/. “Dementia. Arts. Society.” Examples:

Sensual Fake: https://www.youtube.com/watch?v=lS8eqKotEro&feature=youtu.be

Collage https://www.youtube.com/watch?v=IPQPobcQHdg&feature=youtu.be

Archive of confusion https://www.youtube.com/watch?v=71dLCFqJ_oA&feature=youtu.be

Many institutions, such as e.g. Arts4Dementia initiate art and creativity events.

Vivien Conacher (Arts4dementia)

https://arts4dementia.org.uk/2019/02/a4d-launches-new-singing-as-a-chorus-workshop-programme-with-songhavenhampstead-parish-church-starts-7-may/

Lisa Lort created the “Reawakening Dance” workshop  “SingAbout” is a social singing activity based on

a recognized music therapy created by Arts4Dementia. Arts4dementia  Julian West et al (2019) analyzed co-creative art groups for people with dementia. 

Textile artist Weiss creates textile prototypes called Memo (2019) for dementia therapy. https://aks-blog.de/memories/.

Tina Lindenhovius (2018) developed a live-sized mock up of a bus at the age home in the Netherlands, to give people with dementia a virtual bus ride. https://www.dw.com/de/kreative-therapie-eine-imagin%C3%A4re-busfahrt-gegen-die-demenz/a-45471866 DEMENZ

DINGE (2018) focusses with their designers on life hacks to improve the quality of relationship between people with dementia and their family members. https://www.folkwanguni.de/home/hochschule/aktuell/vollanzeige/newsdetail/

https://willowtowers.com/5-ways-dancing-makes-a-difference-for-those-with-dementia/

Empowering people with dementia through artistic engagement, the Alzheimer’s Society and Arts4Dementia https://www.alzheimers.org.uk/Care-and-curemagazine/winter-18/tandem-arts-and-dementia . TAnDEM

https://www.alzheimers.org.uk/research/our-research/nottingham-worcester-doctoral-training-centre

Literaturempfehlungen (allgemein):

Schützendorf, Erich & Datum, Jürgen (2019) Anderland entdecken, erleben, begreifen: Ein Reiseführer in die Welt von Menschen it Demenz. München: Ernst Reinhardt Verlag. König, Jutta & Zemlin, Claudia (2016) 100 Fehler im Umgang mit Menschen mit Demenz udn was Sie dagegen tun können. Hannover: Schlütersche Verlagsgesellschaft mbh & Co.KG Messer, Barbara (2017) 100 Tipps für die Validation.Hannover: Schlütersche Verlagsgesellschaft mbh & Co.KG Pape-Raschen, Katja (2012) 100 Fragen zur Kommunikation mit Menschen mit Demenz. Hannover: Schlütersche Verlagsgesellschaft mbh & Co.KG Leu, Irene (2019). Mit Demenz leben, aber wie? Perspektiven für Betroffene und Pflegende. Tschechische Republik: Zytglogge.  

 

Key Words

Fachdidaktik, Übersetzen, Pflichtfach, dance, interdisziplinär, Künstlerische Forschung, Demenz, Demedarts, 609 PEEK Projekt gefördert vom österr. Wissenschaftsfonds (FWF), transdisziplinär, Social Oriented Design, Social Engaged Arts, Artistic Research, Empathie, Disziplinübergreifend, Gesundheit, Medizin, Pflege, Kunst, interdisciplinary, transdisciplinary, digitalization, Digitalisierung, soziale Praxis, Schwerpunkt Kunst, Inklusion, inclusion, Global Goal No.3, Health and Well-Being, Social Design, design

Dates

04 October 2022, 13:30–16:00 Seminar Room 21 , "KICK OFF vom Zentrum Didaktik für Kunst und interdisziplinären Unterricht "
12 October 2022, 10:15–11:45 Seminar Room 20 , "Vorstellung des Projekts"
19 October 2022, 10:15–11:45 Seminar Room 20 , "Info: Diese UE wird ggf. vom Forschungsteam abgehalten aufgrund Venice Biennial - Was ist Demenz - Toolbook vorstellen"
09 November 2022, 10:15–11:45 FLUX 1 , "Austausch erster Ideen für den Unterricht"
16 November 2022, 10:15–11:45 Seminar Room 20 , "Kompetenzorientierter Unterricht"
23 November 2022, 10:15–11:45 Seminar Room 20 , "Erfahrungsaustausch, Unterrichtsideenpräsentationen"
30 November 2022, 10:15–11:45 Seminar Room 27 , "Erfahrungsaustausch, Unterrichtsideenpräsentationen"
07 December 2022, 10:15–11:45 Seminar Room 20 , "Erfahrungsaustausch, Unterrichtsideenpräsentationen"
14 December 2022, 10:15–11:45 Seminar Room 20 , "Erfahrungsaustausch, Unterrichtsideenpräsentationen, Maturafragen"
11 January 2023, 10:15–11:45 Seminar Room 20 , "Beurteilung"
18 January 2023, 10:15–11:45 Seminar Room 20 , "Themen der Studierenden, Evaluierung"
01 February 2023, 10:15–11:45 Seminar Room 20

Course Enrolment

From 15 July 2022, 10:43 to 01 October 2022, 12:00
Via online registration

co-registration: possible

Art Education: subject kkp (Bachelor): Fachdidaktische Theorie und Praxis (kkp): FOR: Übersetzen II - Schulischer Kontext (FASP kkp), SE

Kunst- und Kulturwissenschaften (Master): Electives Area 2: Art Didactics

Individual courses: possible