interdisziplinäres Masterstudium, 4 Semester (120 ECTS)
15 Lehrveranstaltungen
A Hackers Toolbox: Electronics for Artists & Designers

Ulrich Formann

As constant evolution drives both the production and consumption of new electronic devices, mountains of so-called “e-waste” are growing at the same rate. What some might consider obsolete technology or even trash has the potential to be an artistic playground full of nostalgia and free resources. This course is designed for both artists and designers with or without prior technological… 2024W, Vorlesung und Übungen, 2.0 ECTS

Experimental Art Games and Hybrid Ludic Objects.

Max Moswitzer

Synthetic Flesh: Drones, Robots, Machines, Toys, and the Body Ein zentraler Aspekt des Kurses ist die Schaffung eines Objekts, einer Skulptur oder eines Spielzeugs, das die Themen von Donna Haraways Cyborg-Manifest und weiteren fiktiven Geschichten wie Capek und seinen Rossum Universal Robots und/oder Cyberpunk-Literatur verkörpert. Die Studenten werden mit einer Mischung aus traditionellen und experimentellen Materialien arbeiten, um Artefakte zu… 2024W/2025S, Projektarbeit, 4.0 ECTS

Experimental Game Engines: Prototyping, Development, Intercommunication

Georg Luif

This course explores fundamentals for building creative prototypes to answer artistic research questions, developing ideas further by using up-to-date game development techniques and interfacing your projects with other technologies. Some concepts that will be covered include: basic artificial Intelligence, basic multiplayer (local/possibly online), animated 3d models, cinematics,... This course is a continuation of the Experimental Game Engines class of the… 2024W/2025S, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Experimental Game Mechanics

Thomas Wagensommerer

Conventional game mechanics can be described as “rule-based methods for agency in the gameworld, designed for overcoming challenges in non-trivial ways.” (Sicart, M. A. (2016a). Mechanics. In H. Lowood & R. Guins (Eds.), Debugging Game History: A Critical Lexicon. (pp. 297–304). MIT Press) This course aims to reflects on strategies to approach, research, evaluate, create and define experimental game mechanics… 2024W/2025S, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Game History. Hardware, Art, Technology, Society

Jogi Neufeld

Digital Games II: Art Games / Game Art - Stories and Visions, Technologies and Mechanics Avant-gardes and self-empowerments in 20th century (pop)culture have fuelled and echoed in artistic creations with game-based software, hardware, rules and technologies. What inspirations stimulated artists and devs to quote, modify, recycle, remix, transform, deconstruct, disrupt, destroy, (re)build? In the course we negotiate works from the… 2024W/2025S, Vorlesung und Übungen, 2.0 ECTS

Going Public: Experimental Game Cultures and Subotron.

Jogi Neufeld

Game Dev Studio visit guided by SUBOTRON The participants of the tour will get the chance to experience different fields of work in game development and usage, gaining insight to the daily routine as well as the professional environment. The fields of work are explained by studio members in informal conversations on the basis of concrete projects and the (team)work… 2024W/2025S, Projektarbeit, 2.0 ECTS

Homo Ludens – Geschichte und Gegenwart des Spiels

Mathias Fuchs

Das Seminar wird anhand von drei Schwerpunktthemen Fragen nach der Rolle des Spielerischen zur Diskussion stellen: 1- Affekte und Gefühle beim Spielen.Was bedeuten Trauer, Wut oder Melancholie in Digitalen Spielen? Unterscheidet sich spielerische Aggression von realweltlicher Aggression? Kann man sich in einen Avatar/ eine Avatarin verlieben? Sind die Gefühle während des Spiels nach Beendigung des Spiels weggelöscht oder trägt man… 2025S, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Homo Ludens – Geschichte und Gegenwart des Spiels

Korinna Lindinger

Spiel gehört zu den elementaren Kulturtechniken der Menschheit. Keine Kindheit war je ohne Spiele, keine Gesellschaft ist vorstellbar ohne sie. In der gemeinsamen Diskussion, im Rahmen von Exkursionen und Gastvorträgen und durch die individuelle Forschungsarbeiten der Teilnehmer*innen untersuchen wir im Seminar    Spiel als widersprüchliche und vieldimensionale kulturelle Praxis, gehen Spielbegriffen in unterschiedlichen Disziplinen und gesellschaftlichen Bewegungen nach.   2024W, wissenschaftliches Seminar, 4.0 ECTS

Homo Ludens – Past and Present of Game and Play

Thomas Brandstetter

This semester, we will read and discuss the most recent contributions to thinking about games, from more journalistic approaches, such as Marijam Did's critical reckoning with the video game industry or Tim Clare's popular history of games, to more academic discussions, such as Amabel Holland's provocative thoughts on the use of games to simulate social and political dynamics and Nicholas… 2024W/2025S, Konversatorium, 8.0 ECTS

Lets get mechanical! Games & Mechanisms

Thomas Brandstetter

In this course, we will investigate innovations in tabletop gaming by looking at contemporary experimental role-playing games and boardgames. Modern tabletop games are firmly grounded in today's technological landscape and use digital tools to develop and distribute new types of games and to experiment with new ways of playing. We will look at different types of games, investigate new game… 2024W, Vorlesung und Übungen, 2.0 ECTS

Lets get mechanical! Games & Mechanisms

Maxim Shchapov

In this course, we will examine how interactive and experimental narrative and game design tools and mechanics can be used to communicate ideas and tell stories. We will look at games (digital, analogue, and hybrid), art, literature to analyse how meaning is created and transferred, how to engage and immerse the audience, and how to use game and narrative design… 2025S, Vorlesung und Übungen, 2.0 ECTS

Ludic Method: experimental game/play/art for tomorrow’s societies

Margarete Jahrmann

The RINGVORLESUNG will contain contributions by a diverse and international set of authors, practicing artists as well as theoreticians and scientists. FIELDS: 1. EXHIBITION GAMES 2. CRITICAL GAMES 3. ART GAMES 4. GENDER GAMES With contributions by international artists and LUDIC METHOD experts as Mary Flanagan. Critical Play. https://maryflanagan.comJesper Juul. The Art of Failure. https://www.jesperjuul.net/artoffailure/Mirjam Did. Everything To Play For.… 2025S, Ringvorlesung, 2.0 ECTS

Neues vom Ursprung der Kultur im Spiel

Simon Huber

Dieses Konservatorium lädt dazu ein, die Ursprünge menschlicher Zivilisation neu zu denken und kritisch über gängige Annahmen zu reflektieren. Im Mittelpunkt steht das wegweisende Werk The Dawn of Everything von David Graeber und David Wengrow, das die Entstehung sozialer Strukturen in einem völlig neuen Licht betrachtet. Es hinterfragt grundlegende Vorstellungen über die Entwicklung von Staat, Hierarchie und Freiheit und zeigt… 2025S, Konversatorium, 2.0 ECTS

Play as Method

Clara Hirschmanner

In diesem Semester werden wir in die weite Welt der urbanen und pervasiven Spiele eintauchen. Nach einer kurzen Einführung werden wir Wien spielerisch erkunden. Ziel dieses Kurses ist es, unsere eigenen Spielkonzepte für die Stadt zu entwickeln. Durch die aktive Auseinandersetzung mit Begriffen wie „emergent gameplay“ oder „feedback loop“ werden wir uns allgemeinere Game Design Konzepte erschließen, die z.B. auch… 2024W/2025S, wissenschaftliches Seminar, 2.0 ECTS

ZKF - Experimental Game Cultures

Margarete Jahrmann

Kunst und Spiel stehen im Mittelpunkt des Programms EXPERIMENTAL GAME CULTURES. Hier werden künstlerische Arbeiten, Ausstellungsprojekte und Ludische Forschung entwickelt. Das Zentrale Künstlerische Fach ist essentiell zum Fortschritt der Masterarbeit. Ziel ist es, gesellschaftlich verträglichere neue Formen von Games, von Spielmechaniken und der ludischen Kunst sowie Forschung im Bereich der experimentellen Spielkulturen zu entwickeln und zu erschließen. Neue Spielkonzepte, Terminologien… 2024W/2025S, Künstl. Einzelunterricht, 8.0 ECTS